ARTIKKELANNONSE

– Gulrot er bedre enn pisk!

– KIWI skal gjøre Norge sunnere og grønnere. Vi har kommet langt, men vi er ikke i mål ennå, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
A3

Da KIWI åpnet sin aller første butikk, i 1979, var det helt tilfeldig at fargen ble grønn. Navnet ble satt sammen av etternavnene til gründerne Kirkeng og Wike, og kiwifrukten hadde de aldri hørt om. Det fantes ikke engang i norsk dagligvare den gangen.

Snart 40 år og 660 butikker senere har KIWIs grønnfarge gått fra å være et tilfeldig designvalg til å bli en samfunnsforpliktelse. Som KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy pleier å si: «I KIWI er vi grønne, og grønnfargen vår forplikter.»

 

Kuttet frukt- og grøntprisene

KIWIs første tiltak for å få nordmenn til å spise mer frukt og grønnsaker kom allerede i 1998, da de lanserte frukt- og grøntgarantien. På få uker økte frukt- og grøntsalget med 19 prosent.

Men det var i september 2007 at KIWI for alvor startet sunnhetskampen. Mens de politiske partiene diskuterte momsfritak på frukt og grønnsaker, klinket KIWI til og kuttet prisene tilsvarende momsen. I løpet av tre måneder kjøpte KIWI-kundene over tre millioner kilo mer frukt og grønnsaker – en økning på 23 prosent.

– Med det beviste vi at pris er et effektivt virkemiddel for å påvirke hva kundene legger i handlekurven, sier Bjørkøy.

«Momskuttet» var KIWIs måte å sende en klar og tydelig beskjed til regjeringen på: Sunn mat må være billig. Fedon Lindberg var blant dem som hyllet KIWIs tiltak, og skrev i en Aftenposten-kronikk i januar 2008 at «det er flaut når en lavpriskjede går foran helseministeren i folkehelsearbeidet».

I 2011 gjentok KIWI suksessen og kuttet prisene på nøkkelhullvarer tilsvarende momsen. Resultatet? 22 prosent vekst i salget av nøkkehullprodukter.

 

Fjernet tonnevis med salt og sukker

Siden den gang har KIWI gjort mye for å hjelpe folkehelsen. Tonnevis med salt har blitt fjernet fra egne merkevarer. Saltkuttet i kylling-, karbonade- og kjøttdeig alene bidro til at 40 tonn salt forsvant fra KIWI-kundenes middagsbord.

I år lanserte KIWI nok et tiltak for å få ned nordmenns sukkerforbruk – kjeden kuttet prisene på all lettbrus. Resultatet var at andelen sukkerfri brus økte fra 54 til over 60 prosent, mens salget av sukkerholdig brus gikk ned.

Ved flere anledninger – senest i august 2018 – har KIWI kuttet prisene på nøkkelhullmerkede produkter. Palmeolje er ikke å finne i noen produkter fra egne merkevarer, og i butikkene har det blitt ryddet mer plass til frukt og grønnsaker, fisk og vegetarmat.

– Det KIWI gjør er utrolig viktig, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Når man leser en helseartikkel i sofakroken en kveld, er det lett å bli inspirert og motivert til å starte et sunnere liv. Men innen man er i butikken for å handle, er ofte alt glemt. Jeg applauderer derfor KIWI, som har plassert frukt- og grønnsaksavdelingen tidlig i butikken som en påminner, i tillegg til at de deler ut gratis oppskriftshefter med sunne matretter.

 

Svarte på smågodtpriskrigen med billige appelsiner

Da en konkurrent startet priskrig på smågodt før påsken 2016, svarte KIWI med å dumpe prisen på appelsiner. Før påsken 2017 reduserte KIWI størrelsen på smågodtposene med 62 prosent, og lanserte samtidig sunt smågodt: Små begre med frukt og grønnsaker. KIWI-sjef Bjørkøy forklarte avgjørelsen slik i 2017:

– Vi som har levd noen år, har sett at godteposene sakte, men sikkert har lagt på seg. Vi i KIWI synes det er fint at folk koser seg iblant, og det skal de fortsette med, men vi spiser dessverre for mye av det som ikke er bra for oss, og for lite av det kroppen har godt av. Bransjen vår har helt klart et ansvar, og det ansvaret tar vi i KIWI på alvor.

 

Veien videre for KIWI

I 2016 erstattet KIWI frukt- og grøntgarantien med fordelsprogrammet KIWI PLUSS, som gir 15 prosent bonus på fersk frukt og grønnsaker. På under to år har mer enn én million nordmenn blitt KIWI PLUSS-kunder, og i fjor konkluderte smartepenger.no med at KIWI PLUSS var det mest lønnsomme fordelsprogrammet blant dagligvarekjedene.

Selv om mye er blitt gjort de siste årene, er KIWI-sjefen tydelig på at de ikke er i mål.

– Vi vet at kundene våre ønsker å spise sunnere, og det er vår jobb å legge til rette for det. Uten å bruke pekefingeren skal vi jobbe hver dag for å inspirere til sunne valg. Det skal vi gjøre gjennom utvalg, kampanjer, plassering i butikk og, kanskje aller viktigst, pris. I KIWI tror vi nemlig på gulrot i stedet for pisk. Bokstavelig talt, avslutter Bjørkøy.