ARTIKKELANNONSE

Fysisk aktivitet bidrar til bedre hjernehelse

Du blir smartere, gladere og mer kreativ av fysisk aktivitet. For de som sliter med dørstokkmila, har Aktivitetsalliansen både tips og et oppmuntrende motto.
??????????????????????????????????????????

Det er et etablert faktum at fysisk aktivitet bedrer din fysiske helse. Men ifølge Anders Hall Grøterud, daglig leder i Aktivitetsalliansen, er det få som er klar over hvor store de psykiske effektene av fysisk aktivitet er.

Forskning viser nemlig at fysisk aktivitet reduserer faren for depresjon og demens, øker intelligensen, bedrer hukommelsen og gjør deg mer kreativ – i tillegg til at du får et lengre og friskere liv.

 

Aktiv kropp – sterk hjerne

For å spre dette glade budskapet reiser Grøterud og et knippe av landets fremste eksperter på temaet landet rundt med foredragsturneen «Aktiv kropp – sterk hjerne».

Interessen for temaet er stor, og arrangementene blir raskt fullbooket, men streames på Facebook (Aktivitet som medisin) for de som ikke får plass.

På åpningsarrangementet på Litteraturhuset måtte vi booke en ekstra sal, likevel hadde vi ikke plass til 250 av de mer enn 600 som møtte opp, forteller Grøterud.

Han tror den store interessen handler om at folk er opptatt av helse, sunnhet og selvutvikling, og at åpenheten for å snakke om psykisk helse og psykiske lidelser er større enn før.

– Psykisk helse og mental kapasitet handler både om å forløse potensialet vi har i oss – få bedre hukommelse og bli mer våkne og kreative – men også om å bli gladere og forebygge psykisk sykdom. Halvparten av oss blir deprimert i løpet av livet eller kjenner noen som er det. Da er det godt nytt at fysisk aktivitet hjelper på alt dette, sier Grøterud.

Dessuten er mange nysgjerrige på hjernen og hvordan den påvirker oss på ulike vis. Populariteteten til boken «Hjernen er stjernen» av Kaja Nordengen er et bevis på det.

 

Trening som medisin

På foredragsturneen snakker den kjente norske treneren Johan Kaggestad om trening som alternativ eller supplement til medisin. Kaggestad har blant annet arbeidet med å integrere trening og bevegelse i behandlingsopplegget for psykisk syke på institusjonen Modum Bad – med gode effekter.

Bevisstheten hos legestanden om det terapeutiske potensialet til aktivitet og bevegelse er ifølge Grøterud urovekkende lav.

– Fysisk aktivitet og helse må ordentlig inn i utdanningen av morgendagens fastleger og annet helsepersonell. I dag kan du telle på én hånd hvor mange timer medisinstudenter har om fysisk aktivitet i løpet av seks år på legestudiet. Det forklarer hvorfor bare én av seks leger tar opp fysisk aktivitet i møte med pasientene sine, til tross for at det å bevege seg både forebygger, lindrer og behandler en rekke lidelser og sykdommer, sier Grøterud.

Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen og hennes departement jobber i disse dager med Folkehelsemeldingen, som vil danne mye av grunnlaget for regjeringens folkehelsepolitikk.

Aktivitetsalliansen håper at kunnskap om treningens effekt på psykisk helse og mental kapasitet kommer inn som et viktig punkt både i Folkehelsemeldingen, i de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet og i helsemyndighetenes kommunikasjon og kampanjer om fysisk aktivitet forøvrig.

– Hvis leger kan foreslå trening i tillegg til eller i stedet for medisiner, har vi kommet et langt steg videre, sier Grøterud.

 

Vil nå «de kule»

En av de som har merket hvilken forskjell trening utgjør for konsentrasjon og kreati- vitet, er den nyutdannede perkusjonisten Kristoffer Almås. I et intervju med Aftenposten forteller han om hvordan han ble en bedre student og musiker da han begynte å trene.

– Musikere skal lære mange noter på kort tid og ofte utenat. Etter trening kjente jeg meg langt mer skjerpet. Jeg merket at jeg var mer tilbøyelig til å lære hvis jeg tok en pause midt på dagen og var i fysisk ak- tivitet, sier Almås til Aftenposten.

Da Almås gikk på ungdomsskolen, byttet han ut fotballtrening med musikk og øving. Blant annet fordi trening ikke helt passet med imaget deres som tøffe rockere.

– Vi var jo opptatt av det stereotypiske ved musikerlivet. Det passet seg liksom ikke å trene, og så ville vi gjerne skille oss ut fra fotballguttene, da, sier han til avisa.

Aktivitetsalliansen har sett eksempler på at fysisk aktivitet ikke alltid blir betraktet som kult nok av unge.

– Men selv de kule vil gjerne være smarte og ta vare på hjernen sin. Disse vil vi gjerne nå. Vi tror synliggjøring av effekten på hjernen og den psykiske helsen vil gjøre det kult å bevege seg igjen, sier Grøterud.

 

Aktivitetstips

Selv for en som har jobbet med fysisk aktivitet i mange år, blant annet som trener for landslaget i triatlon, kan det tidvis være utfordrende å komme seg inn i treningstøyet og ut døren. Det er anbefalt å komme opp i puls i ca. 30 minutter tre til fem ganger i uken, men holdningen til Grøterud er at alt er bedre enn ingenting.

– Jeg har funnet en joggeløype rett utenfor døren som tar 18 minutter. Det er såpass kort at jeg gidder å gjøre det ganske ofte. I tillegg spiller jeg innebandy en dag i uken, forteller han og legger til:

– Vi har et motto i Aktivitetsalliansen, og det er at den beste aktiviteten er den turen eller treningen du faktisk gjennomfører. Man kan anbefale så mye, men det viktigste er å gjøre noe og å tenke på at all aktivitet er like mye verdt.

Bli en del av LHL du også. Send SMS: Medlem til 2007.

 

Tips

 

Aktivitetsalliansen har 15 tips for å komme i gang med fysisk aktivitet. Her er de fem første. De ti siste finner du på aktivitetsalliansen.no.

 

  1. Velg noe du liker

Velg en aktivitet du liker. Det er ikke så nøye hva det er, så lenge du har lyst til å gjøre den. Prøv gjerne forskjellige aktiviteter.

 

  1. Start forsiktig

Start forsiktig, og sett deg små mål underveis, f.eks. å gå en distanse før du løper den.

 

  1. Inspirer andre

Tenk på at du er et forbilde for andre. Ved å gå tur eller trene kan du inspirere dem rundt deg.

 

  1. Kom i gang!

Bare gjør det! Det er ikke alltid gøy å gå i gang, men du kommer IKKE til å angre på at du trente, eller turen du gikk.

 

  1. Det er aldri for sent

Det er aldri for sent å begynne å røre på seg eller å lære noe nytt. Uansett alder vil aktiviteten ha positiv effekt. All aktivitet er bedre enn ingenting.